Een van de meest voorkomende kwaaltjes tijdens de zwangerschap: ochtendmisselijkheid. Vaak nog eens gepaard met braken, brandend maagzuur, prikkelbare darmen en zwangerschapsacné. Ook bij deze tweede zwangerschap ervaar ik deze kwaaltjes, en het is geen pretje.

Maar hoe komt het en vooral wat kan je er tegen doen?

Ochtendmisselijkheid, wat is het?

De naam ‘ochtend’misselijkheid is slecht gekozen, want de misselijkheid kan een hele dag duren en op elk moment van de dag optreden. Meestal begint het rond de 4 à 6 weken zwangerschap en duurt het tot ongeveer 12 à 14 weken. Helaas duurt het bij sommige vrouwen een volledige zwangerschap. In dat geval spreekt men van hyperemesis gravidarum, een ernstige aandoening bij zwangere vrouwen met gewichtsverlies, ondervoeding of uitdroging tot gevolg. Dit kan gevaarlijk zijn, dus opvolging is hierbij noodzakelijk.

In alle andere gevallen is de misselijkheid dus normaal.

Oorzaken

Er gaan verschillende theorieën de ronde over mogelijke oorzaken van de misselijkheid. De meest gehoorde verklaring is dat de zwangerschapshormonen misselijkheid in de hand werken. Het zwangerschapshormoon hCG stijgt gedurende de eerste maanden enorm snel. De piek van het hCG-hormoon komt overeen met de piek van de misselijkheid, al weet niemand echt waarom dit zo is.

Andere mogelijke oorzaak zijn genetische factoren, of psychologische factoren en stress.

Voorkomen en behandelen

Hoe kan je ochtendmisselijkheid voorkomen? Begin bij het begin en leef gezond!

  • Zorg voor minstens 8 uur slaap, eet gevarieerd en gebalanceerd, beweeg voldoende, en krijg voldoende frisse lucht.
  • Eet voldoende voedzaam is en kies voeding dat niet alleen vult maar ook effectief voedt, zoals avocado, volkoren brood of rijst, vers fruit, verse soep of bouillon, … Kies voor voldoende eiwitten en goede vetten voor een goede bloedsuikerspiegel.
  • Je hebt in het eerste trimester nog niet veel extra calorieën nodig. Toch is het een goed idee om regelmatig kleine porties te eten verdeeld over de dag.
  • Leg bij het slapengaan voedsel klaar voor je ’s ochtends je bed uitkomt, bv een rijstwafel, crackers, banaan, … Sta rustig op, voorkom snelle bewegingen.
  • Bij maagklachten kan verse munt of verse gember helpen tegen misselijkheid. Drink thee of maak een smoothie met munt en / of gember.
  • Indien je veel last hebt, zou acupunctuur ook kunnen helpen. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Afbeeldingsresultaat voor ginger tea

Gember thee

Als deze middeltjes niet helpen, kan je ook extra vitamines nemen of een medicijn tegen de misselijkheid op doktersvoorschrift. Pyridoxine of Emesafene zijn geneesmiddelen die vaak worden voorgeschreven, of een supplement B6 tegen het braken. Neem nooit zelf voedingssupplementen of geneesmiddelen zonder advies. Dit kan de zwangerschap of ongeboren baby schaden.

Het betert!

Ochtendmisselijkheid is natuurlijk niet het einde van de wereld, maar kan wel heel erg vervelend zijn. Het idee leeft dat zwangerschapsmisselijkheid een positief voorteken is, omdat dit betekent dat je voldoende hCG aanmaakt. Dit betekent natuurlijk niet dat als je niet misselijk bent, er iets mis zou zijn!

Hou vol, het duurt gelukkig maar even en daarna kan je volop genieten van dat kleine baby’tje in je buik!

Lezersvraag:
Ben/was jij misselijk tijdens de zwangerschap? Zo ja, hoelang duurde het en welke middeltjes hielpen goed?