Onze peuter eet al vanaf haar zes maanden gewoon met de pot mee, Rapley-stijl. Er zijn periodes dat ze erg goed eet, en er zijn periodes dat ze heel weinig eet. Daar hebben we vrede mee. Al heb ik wel graag dat ze toch elke dag wat groenten en fruit binnen heeft. Vooral groenten eet ze niet altijd vlot, tenzij het verwerkt is in soep  u of puree. Of als ze zelf mag ‘kiezen’. Dan kan het plots wel. Daarom zet ik bijna dagelijks een monkey platter op tafel!

Monkey platter?!

Een monkey platter is eigenlijk niets meer dan een groot bord waar je vanalles wat op legt: groenten, fruit, brood, vlees, kaas, ei, … eventueel met een dipsausje. Je kind bepaalt zelf wat en hoeveel hij eet. En wanneer. En jij bepaalt natuurlijk wat je op het bord legt!

Ik vind het vooral ook een handige uitkomst als je snel iets op tafel moet toveren en je weinig tijd hebt. Je komt net terug van een uitstap en je peuter heeft honger. Dan is dit snel op tafel gezet. Ik doe het erg vaak als ik tegelijkertijd ook de baby moet voeden. ’s Avonds eten kinderen meestal wat minder omdat ze te moe zijn om ervan te kunnen genieten. Zo ben ik zeker dat Elli toch haar groenten binnen heeft en hoef ik me er ook niet druk in te maken.

Welke voedingsmiddelen?

Laat het duidelijk zijn dat het niet de bedoeling is dat je een bordje koeken of snoep op tafel zet ;-). Dat zie ik soms op social media verschijnen, maar dat is toch niet helemaal waar de monkey platter voor staat. Ik leg er altijd een aantal dingen op waarvan ik zeker ben dat Elli het eet: druifjes, avocado, soepstengels, wortels, kaas, pitten, … En dan leg ik er ook nog iets op dat ze eigenlijk niet zo graag eet, zoals bloemkool. Meestal proeft ze er wel van, en soms blijkt dat ze het dan toch plots wél lust.

Ik probeer er ook op te letten om voldoende variatie te bieden, maar dat lukt niet altijd. Groenten en fruit is het makkelijkste, maar dat vult niet zo goed. Als je wil dat het ook wat verzadigt (als lunch bijvoorbeeld) kan je best vetten en eiwitten toevoegen. Avocado (haar favoriet tussendoortje) bevat erg veel gezonde vetten, net als olijven en noten. Soms leg ik er een stukje omelet bij, of een gekookt ei. Kaas doet her ook goed. En een broodstengel is fijn om in hummus te dippen, en op die manier ook verzadigend.

Restjes!

Heb je nog restjes van het avondmaal, maar is het onvoldoende om er nog eens van te eten? Bewaar ze voor de monkey platter. Bijvoorbeeld gekookte broccoli, stukjes gebakken kip of een paar gebakken aardappeltjes. Lekker toch?!

 

Wat leggen jullie op de monkey platter? Deel je favoriete combinaties!