Zo’n gezellig dikke baby, schattig toch! Hoeveel je baby weegt, doet er niet toe: elke baby heeft vet nodig om goed te kunnen groeien en ontwikkelen. En laat dat iets zijn waar wij volwassenen meestal niet goed in zijn. Ofwel eten we te mager, omdat we op onze lijn willen letten, ofwel eten we de verkeerde vetten. Wat we vooral niet mogen doen, is dit spiegelen op onze baby’s. Daarom een overzicht!

Fact: van de goede vetten word je niet dik! Ja, dat lees je goed. Zeker baby’s hebben vetten echt nodig.

Lekker eten! Avocado met als dessert een lepeltje kokosolie.

Babyvet

Verzadigde vetten hebben we nodig voor een goed functioneren van onze hersenen en voor het opnemen van mineralen uit groenten, zoals calcium. Deze vetten haal je uit vlees en dierlijke producten van dieren die natuurlijk hebben kunnen eten en leven (lees: biologisch). Ook uit grasboter, kokosolie en biologische eieren haal je deze vetten.

  • Roomboter (biologisch) geeft onmiddellijk energie en is goed voor de darmflora
  • Olijfolie (biologisch en extra vierge) bevat omega-9-vetzuur en beschermt tegen ontstekingen en als anti-oxidant. Opgelet: olijfolie is onverzadigd en gaat oxideren als je het te warm gebruikt. Gebruik het koud bij een salade en bak in boter of kokosolie.
  • Kokosolie (biologisch en ontgeurd) is goed voor de weerstand en werkt schimmeldodend. Het is een verzadigd vet en zal niet snel oxideren. Je kan het ook koud gebruiken ter vervanging van margarine.
  • Dierlijke vetten zijn gezond als het dier heeft kunnen leven en eten als het hoort. Gras voor koeien, en scharrelen voor de kip. Visolie is erg belangrijk voor de ontwikkeling van weefsels en de hersenen, ogen, en zenuwstelsel. Het bevat omega-3-vetzuren (EPA en DHA).

Naast vetten heeft je baby natuurlijk vooral groenten en fruit nodig, en goede eiwitten.

Tip: geef bij elke groentenmaaltijd een theelepeltje van één van deze vetten, dat helpt om de vitaminen beter op te nemen. Ook als je kindje voldoende bijkomt, want van deze vetten word je niet dik(ker). Wissel voldoende af met oog op een gevarieerd dieet.

Te vermijden

Margarine en gele plantenoliën. Deze bevatten omega-6 vetzuur linolzuur, wat in verband wordt gebracht met eczeem, astma, acne, diabetes en hart- en vaatziekten. We hebben er een beetje van nodig, maar in ons dagelijks voedingspatroon hebben we er te veel van binnen. Vermijd zeker de ongezonde transvetten (frituurvet, chips, …).

Vermijd ook zoveel mogelijk bewerkte koolhydraten zoals wit brood, pasta en koekjes. Deze bevatten vooral veel suikers, wat je baby niet nodig heeft. Eet daarom vooral onbewerkte vetten.

Vegetarisch?
De beste vetten voor ons lichaam zitten in dierlijke bronnen, zoals visolie, grasboter en dierlijk vet van gezonde dieren. Het zit boordevol vitaminen en mineralen. Vermijd je om principiële redenen vlees of vis, neem dan de juiste supplementen en zorg ervoor dat je kind toch voldoende vetten binnen heeft.

Meer lezen?
Het grote overzich van olie en vet (De Groene Vrouw)

Butter, oh glorious food! (De Groene Vrouw)