Suiker. Ik heb er al heel wat over geschreven. Ik verontwaardig me er telkens over hoeveel suiker baby’s, kinderen (en volwassenen) dagelijks binnen krijgen. En ik pleit zelf schuldig, maar probeer er echt wel op te letten. Suikervrij opvoeden tot ten minste twee jaar was mijn bedoeling. Maar dat is niet helemaal gelukt moet ik bekennen. Ondertussen kan ik zeggen dat Elli wel voeding met suiker eet, maar dat we hier op een heel bewuste manier mee omgaan.

Van suikervrij naar suikerbewust

Tot 18 maanden suikervrij

Tot 18 maanden kreeg Elli absoluut geen toegevoegde suikers. Geen koeken, snoep, sap, ijsjes, transvetten, of voeding waaraan suiker toegevoegd werd. Een pannenkoek bestond uit moedermelk, ei en banaan bijvoorbeeld. Zonder suiker of honing.

Wat at ze dan wel? Fruit, groenten, Griekse yoghurt behoorden tot het dagelijkse menu. Ze at gewoon met de pot mee en kreeg 14 maanden borstvoeding. Dat is op zich al lekker zoet.

Lees ook: hoeveel suiker zit in babyvoeding?

Nu suikerbewust

Vanaf 18 maanden kreeg ze al wel eens een koekje (van het betere soort, zoals van Good Goût of Goodies), of fruityoghurt. De eerste koekjes kreeg ze van Sinterklaas, maar dat spuugde ze meteen uit. Geen koekjes voor mevrouw. Ondertussen eet ze het wel gewoon, maar niet dagelijks. Ze ziet andere kindjes het eten, en het wordt steeds moeilijker om het te verbieden. Als wij frietjes eten, krijgt ze die ook gewoon. Daar doen we niet moeilijk over, ook omdat we het zelf niet zo vaak eten.

Suikerbewust wil in ons geval zeggen: met mate en zoveel mogelijk in combinatie met vezels. Want die worden door het lichaam trager opgepikt en zorgen niet voor te hoge schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Zo zit er in een banaan ook wel wat suiker (fructose), maar dankzij de vezels wordt die fructose minder snel opgenomen. Daardoor krijg je minder schommelingen. Fruitsap is een ander verhaal: het fruit wordt eruit gehaald, waardoor je dus echt puur suiker drinkt, dat meteen in het bloed opgenomen wordt.

Bloedsuikerspiegel?

Bloedsuiker is de hoeveelheid glucose in het bloed. Deze hoeveelheid wordt beïnvloed door wat je eet en wanneer je eet. Als de suikerspiegel te veel schommelt krijg je het piek-dal effect: je eet laat of ongezond (veel suiker) waardoor je een piek krijgt in je suikerspiegel. Je voelt je goed, hebt energie, maar plots komt er een dal. Dan heb je  honger en krijg je een zogenaamde suikerdip. Je snakt naar iets zoet en grijpt naar iets ongezond, waardoor meteen die piek weer komt.

Door gezond te eten, zorg je ervoor dat de suikerspiegel stabiel blijft. Gezond snoepen dus. Maar hoe?

Gezond snoepen

Wekelijks staat er een monkey platter op tafel met (gedroogd) fruit, groenten(chips), pitjes en zaden, en eventueel wat droge pasta of broodstokjes. Elli is kritisch en eet liever alles puur, zonder saus of dip. Dan is een monkey platter ideaal. Je kan er ook hummus als dip bij serveren, maar dat lust ze dus niet.

monkey platter

Tussendoor kan je ook yoghurt geven, een tas soep, of gewoon een stuk fruit/groente. Als ontbijt krijgt ze havermoutpap met wat honing (suiker in combinatie met veel vezels).

Onderweg kiezen we vaak voor een gemakkelijke oplossing. Een banaan, smoothie of droge koekjes met weinig suiker zijn makkelijk om mee te nemen en handig voor bijvoorbeeld in de auto.

Alternatieven voor witte suiker

In plaats van gewone witte suiker kies ik voor geplette banaan, appelmoes, of soms biologische honing of kokosbloesemsuiker (die wordt trager opgenomen). Honing of kokosbloesemsuiker in combinatie met vezels (havermout), eiwitten (eieren, bonen) of vetten (kokosolie, echte boter) zorgen voor een minder grote schommelingen en zijn dan niet zo schadelijk (Kiind).

 

Eten jullie kinderen suikerbewust of vind je dit allemaal wat vergezocht? 

Bronnen:

Kiind 6\2017 Thema: Vrij

Van Bemmelen & Wiemer (2016). 100 % suikervrij voor kinderen.

Kind en Gezin: Eet gezond