“Flexitariër, is dat weer iets nieuws?” hoor ik je al denken. Na het bekijken van de What the Health documentaire op Netflix, stond ons besluit vast. Minder vlees, minder zuivel,  en een meer plantaardige levensstijl. We weten allemaal dat we op deze manier niet kunnen doorgaan. Voedselverspilling, dierenmishandeling, watervervuiling, ontbossing, obesitas, … allemaal gevolgen van onze Westerse eetcultuur. Een flexitariër is iemand die voornamelijk vegetarisch eet, maar af en toe eens vlees of vis eet.

Flexitariërs veranderen de toekomst

Onlangs las ik op de tram een artikel in de Morgen waarin stond dat vegetariërs de toekomst niet gaan veranderen, flexitariërs wel. Ik zou het zo kort niet willen stellen, maar snap de idee erachter wel. Er zijn veel meer flexitariërs dan vegetariërs of veganisten, waardoor ze ook meer invloed hebben op de algemene eetcultuur. Steeds meer mensen eten minder vlees en eten vaker vegetarisch. Het zijn geen echte vegetariërs omdat vlees of vis nog wel op tafel komt, maar beperkt. De vraag naar vleesvervangers wordt daardoor ook groter en supermarkten moeten mee. Als je je kinderen flexitarisch opvoedt, zal dat voor hen de normaalste zaak ter wereld zijn. En het is zoveel beter voor gezondheid, milieu, de dieren en de rest van de wereld.

Alleen maar voordelen

Minder vlees, vis en zuivel en meer plantaardig (vegan) eten. Dat is de toekomst. Het heeft niet alleen maar voordelen voor je eigen gezondheid, maar ook voor de planeet. Enkele feiten op een rij:

Gezondheid

Door plantaardig(er) te leven, vermindert je totale vetinname drastisch. Ongezonde (dierlijke) vetten weliswaar. Op die manier heb je minder kans op overgewicht, obesitas, hart- en vaatziekten. Door meer groenten en fruit te eten, krijg je meer vezels en mineralen binnen, die belangrijk zijn voor je darmen. Je hebt bijgevolg ook minder kans op darmkanker.

Milieu 

Dat begrijpt iedereen denk ik wel. De veeteelt heeft een enorme invloed op de opwarming van de aarde. De vleesconsumptie is voor 20% verantwoordelijk voor de totale broeikasuitstoot, wereldwijd! Al dat vee zorgt ook voor massa’s mest. De nitraten uit de mest komen deels in de lucht terecht, en deelt in het water, wat de kwaliteit van drink-en zwemwater bedreigd, ook voor de vissen. Ook watervervuiling is een rechtstreeks gevolg van de vleesconsumptie. Voor veeteelt wordt ook erg veel bos gekapt. Minder bossen, minder zuurstof, meer CO2 in de lucht dat niet gezuiverd wordt.

Bron: eva vzw

Hoe worden jij en je kinderen flexitariër?

Flexitarier gezin vegetarier

Zelf leven we al enkele maanden vegetarisch en gaan we bewuster om met vlees en zuivelproducten. We kopen zelf geen vlees en vis meer, tenzij een klein beetje voor Elli. Zij eet nog onvoldoende vleesvervangers, dus eet zij 2 tot 3 keer een stukje vlees/vis. Liz eet Rapley-gewijs met de pot mee.

We kiezen dus steeds voor plantaardige producten en vleesvervangers in onze eigen gerechten. Is dat moeilijk? Nee, eigenlijk helemaal niet! Het is alleen even wennen omdat je er met de klassieker koolhydraten – groenten – vlees/vis niet ver komt als je vlees en vis schrapt. Aardappelen met wat groenten op je bord, niet echt een topgerecht! Toch is het eigenlijk maar een kleine aanpassing. En vlees missen we echt niet. Wetende dat mijn man een echte vleeseter was, is dat een grote meevaller. Op verplaatsing of op restaurant doen we niet moeilijk, en eten we wat de menu schaft. 100% vegetarisch zijn we dus niet. We eten nog wel vlees, maar kopen het zelden zelf in de winkel.

Hoe dan?

Haal de basis ingrediënten in huis die je vaak nodig hebt bij vegetarische/vegan gerechten (linzen, kikkererwten, rode en bruine bonen, allerlei noten, plantaardige melk en room, tofu, seitan, soja, … ). Persoonlijk zijn we geen fan van tofu of seitan, dus dat laten we voor wat het is.

Begin met één dag per week vegetarisch/veganistisch te eten. Probeer elke week een nieuw ingrediënt en bekijk of je dat lekker vindt. Op eva vind je heel wat makkelijke recepten!  Als dat lukt, kan je steeds vaker plantaardig koken. Voor je het weet hoef je geen vlees of vis meer te kopen, en eet je minder of geen zuivel meer.

Vegetarisch koken is helemaal niet moeilijk. Het vraagt alleen een andere manier van denken. Er zijn heel wat makkelijke en lekkere oven- en wokschotels. Ook kinderen kunnen in principe gewoon mee eten. Onze favoriete recepten vind je hier!

 

Ben jij  -al dan niet bewust- een flexitariër? Waarom wel/niet?

 

Afbeeldingen van Freepik