Bewust maar niet perfect is mijn voornemen voor 2018. Vegetarisch leven is daar één onderdeel van. We eten nu ongeveer een half jaar zo goed als volledig vegetarisch, en eigenlijk is dat echt zo moeilijk niet! We missen het niet, en ook de kinderen eten nog nauwelijks vlees. Vegetarisch leven met kinderen is echt kinderspel.

Voordelen van minder vlees

Door minder of geen vlees te eten, verklein je de kans op hart- en vaatziekten, obesitas en sommige kankers. Belgische kinderen eten teveel vlees en krijgen doorgaans dubbel zoveel dierlijke eiwitten binnen dan goed voor hen is.

Greenpeace lanceert daarom een nieuwe globale campagne om de vleesproductie én -consumptie wereldwijd te halveren tegen 2050. Door kleine aanpassingen te doen, kan je al heel wat bereiken. Hier vind je meer info, tips & tricks. Doe je mee? Klik op de link en sluit je aan.

Kritische kinderen in huis?

Heb je kritische kinderen in huis, bouw dan geleidelijk op. Begin met één of twee keer een vegetarische maaltijd en hou het simpel. Maak spaghetti met linzen of tofu in plaats van gehakt (even lekker!), een curry met rijst en pijnboompitten in plaats van kip, of croques met pesto, tomaat en mozzarella in plaats van de klassieker ham-kaas.

Elli, 2.5 jaar, eet ondertussen gewoon met ons mee en vraagt nooit achter vlees. Ondertussen is ze het ook zo gewoon. Ze heeft zeker niets tekort. Vlees kan je heel makkelijk vervangen door noten(pasta), pijnboompitten en een gevarieerd groentenaanbod. Soep is ideaal om je kinderen groenten te doen eten.

We koken geregeld met een vegetarische maaltijdbox en doen daardoor heel wat nieuwe ideeen op. De eerste maanden wou Elli vaak niet mee eten. Ze kende het niet en trok haar neus op. We hebben er nooit een punt van gemaakt en gaan ervan uit dat haar nieuwsgierigheid uiteindelijk de bovenhand wel zou nemen. En dat is ondertussen ook zo! Zo eet ze intussen vrolijk mee: curry’s, couscous, noedels,… Ze vindt het zelfs lekker intussen! Geef jezelf en je gezin dus ook tijd om eraan te wennen en forceer niets.

Parelcouscous: een favoriet gerecht

Hier eten we parelcouscous met pompoen, champignons, feta en hazelnoten. Omdat Elli geen fetakaas lust, heb ik dit er voor haar uitgelaten. De hazelnoten heb ik erg fijn gemalen tot poeder o.w.v. mogelijk verstikkingsgevaar. Ze is zot op couscous! Ofwel “toestoes” zoals zij het noemt. De eerste keren was ze kritisch, maar eens ze voorzichtig een hap durfde nemen was haar bordje meteen helemaal leeg. “Nog toestoes!”

Vegetarisch leven met kinderen

De nieuwsgierigheid is geprikkeld, voorzichtig neemt ze een hap. “Mmm, lekker mama!”

Parelcouscous is niet overal te vinden, je kan ook gewone couscous gebruiken.

Het recept

1. Verwarm de oven voor op 200 graden. Bereid ondertussen 0.5L groentebouillon in een pan met deksel voor de parelcouscous.

2. Snijd 1 ui in halve ringen en snijd 250 gr kastanjechampignons in plakken. Snijd 200 gr pompoen in blokjes of gebruik voorgesneden pompoenblokjes. Verdeel de groenten over een bakplaat met bakpapier. Besprenkel met de olijfolie en kruid met peper en zout. Bak 15 – 20 minuten in de oven, schep halverwege om.

3. Voeg ondertussen de parelcouscous toe aan de bouillon en breng opnieuw aan de kook. Laat de parelcouscous  12 – 14 minuten koken tot het droog staat. Roer daarna de korrels los en laat nog even uitstomen.

4. Indien je van anijs houdt, kan je de couscous afkruiden met verse dragon. Verkruimel de fetakaas. Hak de hazelnoten grof en bak ze kort in een pan zonder olie tot ze beginnen geuren.

5. Meng de groenten uit de oven met 1 el witte balsamicoazijn en een deel van de dragon door de parelcouscous. Breng op smaak met peper en zout. Verdeel het gerecht over de borden en werk af met de feta, hazelnoten en overige dragon.

 

Smakelijk!