Met dit warme weer smaakt een ijsje extra lekker. Maar zelfgemaakt smaken ze nog beter! Zelf ijsjes maken is ook leuk om samen met je kind te doen, als activiteit. Bijkomend voordeel: je maakt ze zelf dus je weet perfect wat er in zit. Je maakt ze helemaal naar eigen smaak. Met of zonder suiker, al dan niet plantaardig, en met je favoriete ingrediënten. Voor elk wat wils!

Zelf ijsjes maken: de calippo

Calippo’s, nostalgie! Niet alleen lekker, maar ook makkelijk te eten voor kleintjes. Met deze herbruikbare vormpjes zonder plastic wordt het echt kinderspel. Geen kans op gemors door het randje bovenaan, wat ik toch een extra voordeel vind! Ze zijn oneindig vaak te gebruiken, en dus ook helemaal afvalvrij. Het enige wat je moet doen is ze vullen, invriezen en opeten!

Lees ook: Gezonde tussendoortjes voor baby’s

Recepten voor zelfgemaakte calippo’s

Ananas-kokosijsje

Neem een blender en mix ananas, een rijpe banaan en kokosmelk tot een glad mengsel. De banaan maakt het heerlijk zoet. Vul de vormpjes en laat 4 uur invriezen. Dit is de favoriet hier in huis!

Banaan ananas kokos: zelf ijsjes maken

Watermeloenijsje

Snijd een watermeloen in stukjes, doe in de blender en mix fijn. Zeef het sap en giet in de ijsvormpjes. Laat 4 uur invriezen. en maak het fijn in een blender of keukenmachine. Heerlijk fris!

Mango waterijsje

Fan van mango? Een heerlijk waterijsje bestaat uit mango aangelengd met 100 ml water. Poepsimpel en heerlijk! Ook hier is extra suiker niet nodig.

En smullen maar!

Zelf schepijs maken

Heb je geen ijsvormpjes in huis? Dan kan je ook zelf je schepijs maken met banaan als hoofdingrediënt. Snijd drie bananen in plakjes, doe in een diepvrieszakje en vries in. Dit heb ik zelf nog niet geprobeerd, maar kwam ik tegen op Pinterest.

Banaan-aardbei
Doe je bevroren banaan in een blender, samen met een handvol bevroren aardbeien, 120ml (plantaardige) melk, en een theelepel vanille. Doe het mengsel in een bakvorm en zet 1uur in de diepvries. Klaar!

Banaan-chocolade
Mix de bevroren banaan met 100 gram chocoladestukjes en 120 ml (plantaardige) melk. Laat het 1 uur invriezen in een bakvorm en klaar.

Banaan-vanille
Doe bij de bevroren banaan 60 ml (plantaardige) melk en 1 vanilleboon. Mix. Vries in voor 1 uur.

Banaan-pindakaas
Voeg 2 eetlepels pindakaas, 1 eetlepel cacao en 60 ml (plantaardige) melk bij de bevroren banaan. Na een uurtje is het klaar.

Bekijk het filmpje:

Wat zijn jouw favoriete smaken?

Deze blogpost bevat producten die door een merk of bedrijf werden gesponsord. Lees mijn disclaimer.